Vikingarna kommer - 2013
2013: Vikingarna kommer
 
Nämn ordet vikingar utomlands och troligtvis tror sig många veta att det har med norra Europa att göra. I varje fall vet innevånare i andra länder att vissa utländska fotbollsfans är iklädda märkliga huvudbonader med horn när de hejar på något nordiska landslag.

Begreppet ”Viking” är helt klart något som är säljbart. Samtidigt är det ett begrepp som vi här i Sverige inte har lyft fram i den frontlinje där den bör ligga när det t.ex. gäller marknadsföringsinsatser gentemot inkommande turister. Turismen är Sveriges i särklass stora industrigren och den kommer att växa lavinartat åren framöver.

Utifrån detta vill vi inom ramen för Leader Söderslätt i samverkan med alla goda och initiativrika krafter på Söderslätt, aktivt arbeta med att lyfta fram vårt äldre kulturarv, då speciellt vikingabegreppet, på ett aptitretade, innehållsrikt, spännande och informativt sätt. Bara i sydvästra Skåne har vi mycket att visa fram. Här finns tre stora anläggningar; Uppåkra med sin världsunika ”Järnåldersstad och tempel”, Trelleborgs museum med sin vikingaborg ”Trelleborgen” och Fotevikens Museum med sin ”Vikingastad”. Dessutom finns i sydvästra Skåne ett flertal spännande lämningar från vikingatiden.

 

Under snart tjugo år har Fotevikens Museum hållit en internationell vikingamarknad veckan direkt efter midsommar. Vikingaborgen Trelleborgen i Trelleborg har sedan flera år också haft sin vikingamarknad veckan efter Fotevikens Museum. Dessa evenemang drar tusentals besökare till det syvästra hörnet av Skåne varje år.

Men … tillsammans i en större gruppering kan vi dra betydligt många fler besökare – och även torgföra hela Söderslätt under dessa årligen återkommande veckor. Vi tror att det finns många intressenter med många idéer som kan utveckla detta koncept till något verkligt stort för hela Söderslätt.

Inom ramen för Leaderprogrammet vill vi därför göra ett kraftfullt försök att genom att nyttja begreppet ”Viking” sätta hela Söderslätt på evenemangskartan. Detta sker genom att involvera föreningar, organisationer, butiker och näringsidkare att nyttja tillfället. Gotlandsborna har lyckats att göra ”Medeltidsveckan i Visby” till en stor publikmagnet. Tillsammans kan vi utan tvekan göra samma sak på Söderslätt.

Vikingabegreppet är internationellt ett oerhört starkt varumärke. Nu har även Kultur Skåne och Wonderful Copenhagen

insett detta faktum. ”Viking” har blivit ett av de turistiska huvudmål som man är beredd att satsa på. Man har skapat Öresund Event som, förutom sportsevenemang också svarar för kulturevent och här med siktet inställt på ”Viking”.

Målet är att knyta samman området runt Öresund under detta begrepp och göra detta till ett vikingaområde väl värt att besöka. Huvudparten i detta arbete görs i samverkan mellan museerna Fotevikens museum, Trelleborgs museum med Trelleborgen, Fredrikssunds vikingaskepp samt Trellborgens museum i Slagelse i Danmark. Här kommer man att under sommaren hålla stora turistevenemang.

Här finns alltså plötsligt en unik möjlighet att utveckla ett helt nytt koncept som kan komma hela närområdet till gagn. Hur gör vi detta på bästa sätt? Givetvis genom att de som är nyfikna på idén träffas, pratar, skapar nätverk och utvecklar spännande och säljande produkter.

 

 
 

 

AttachmentSize
Välkommen Viking (2).pdf1.02 MB